Witam, to mój pierwszy post na forum mam zamiar zająć się gospodarką wędrowną, i jestem zielony w tym temacie. Wybrałem już do każdego ula jednolitą ramke jest to 1/2 D: 145 na 435 mm chce zbijać ule i mam mały dylemat co do budowy tego ula (z racji tego że nie czytałem żadnej książki bo nawet nie wiem którą wziąć do ręki jeśli chodzi o taką gospodarke w pełni korpusową) i nie chce zmarnować materiału robiąc coś dwa razy, toteż potrzebuje rad kogoś doświadczonego i wreszcie wydaje mi sie że trafiłem na odpowiednie forum. Ul ma być przystosowany oczywiście do wędrówek osiatkowana dennica ścianka ula 15 mm także bez docieplaczy, i nastawiam sie że w przyszłości korpusy będą odsklepiane maszynowo rzucane na taśme w związku z czym potrzebuje takiej ramki żeby poza szerokość ramki wystawały ranty plastra coby tylko przesunąć po nożu i ramka odsklepiona ładnie przechodziła do wirówki. I teraz tak wyczytałem że niektórzy dają do tego 1/2 D 9 ramek, to ja dam 10 ale zwiększyłem kubature ula w projekcie na 11 ramek a rozsune je zamiast standardkowo co 12,5 mm, na 15 mm przy szerokości górnych beleczek ramek 25 mm, ale z racji tego że planuje ciągłe powiększanie pasieki (i nie nastawiam się na zakupy sprzętu ze sklepów pszczelarskich bo moge wykonać go sam) ..i liczy sie każdy centymetr materiału, to wyczytałem też że można zastosować ramke 22 mm ale nikt nie powiedział czy ta ramka 22 mm to na standardowym odstepie międzyramkowym czy na większym? Bo może nie bede musiał zwiększać kubatury ula na 11 a może wyjść dużo mniejszy? I teraz nie wiem jak zrobić żeby było idealnie. Poza tym kwestia mniejszych beleczek dolnych czy rzeczywiście je zmniejszyć na 15-20 mm względem górnej 25 mm jeśli tak to po co sie to robi i czy to coś daje wogóle? Bo już sam nie wiem jaką przyjąć ramke wkońcu. Nie praktykowałem tego i kompletnie nie wiem jaką ramke wybrać. Możecie coś doradzić w tej kwestii podpierając argumentami? I dalej kwestia ramek hofmanowskich oraz zimowanie, nie wiem czy robić